środa, 12 października 2016

Drauzio Varella - KLAWISZE



KLAWISZE to kolejna książka Wydawnictwa Czarne, która uzupełniła moją biblioteczkę. Autor a zarazem narrator książki, Drauzio Varella, opowiada o swoich doświadczeniach, jakie nabył jako lekarz w brazylijskim więzieniu. Przedstawia on historie, których był świadkiem i w których sam bezpośrednio uczestniczył, a także te zasłyszane od swoich kolegów strzegących więziennego porządku. KLAWISZE to opowieść o stosunkach panujących pomiędzy strażnikami a osadzonymi, o ich szczególnej relacji, jaka jest możliwa tylko w takim miejscu jakim jest wiezienie. W swojej książce Drauzio Varella porusza, problem związany z resocjalizacją więźniów, przepełnionych więzieniach oraz o prawach, jakie panują za więziennym murem.
KLAWISZE to raczej "męska" książka. Podkreślone w niej zostały relacje panujące pomiędzy strażnikami (mężczyznami), których praca opiera się w dużej mierze na zaufaniu oraz wzajemnym poświęceniu. Temat w niej poruszony nie jest może łatwy, ale też nie przytłacza. Podczas czytania towarzyszyło mi często niedowierzanie oraz zastanawiałam się jak to możliwe, aby to więźniowie niejednokrotnie przedstawiali strażnikom swoje żądania. Do przedstawionych historii podchodziłam jednak z lekkim dystansem, co jest zapewne spowodowane tym, ich historie w niej opisane, przedstawiają brazylijskie więziennictwo,  które mam nadzieje nie przekładają się sytuacje panujące w polskich zakładach karnych. 
Książkę polecam wszystkim lubiącym reportaże.